Ви увійшли як Гість | Група "Гості"



Лабораторія практичної психології і соціальної роботи районного методичного кабінету відділу освіти Полтавської районної державної адміністрації


Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Корисна інформація

Головна » Файли » Мої файли

Презентація "Від гри до навчання"
[ Викачати з сервера (2.03 Mb) ] 10.02.2011, 21:08

1 ВІД ГРИ ДО НАВЧАННЯ,

 2 АБО КРИЗА 6-7 РОКІВ

 Наше маля втратило дві свої чарівні дитячі риси:

 3Наївну дитячу безпосередність

 4 Імпульсивність.

Адже як було? Будь-яке маля кидається в свої справи, не замислюючись про наслідки. Дошкільник замислюється, але... не дуже, і імпульс "хочу" у нього куди сильніше, ніж думка: "а що подумають про мене інші..." і "до чого це приведе". Власне імпульсивне бажання зазвичай переважувало. Хочеться пострибати по калюжі (і мама не побачить!) - і пострибає, дуже захочеться поводити паровоз - перевернув стільці, всівся на перший -- поїхали!

 

5* Тепер, в  6-7 років, він навчився думати про те, "що буде, якщо...", і заздалегідь оцінювати (прикидати, прораховувати) найближчі наслідки своїх вчинків. Імпульсивна поведінка все одно доки переважає, але... поки. (По калюжі-то, якщо дуже хочеться, він, може, і не стримається і пострибає, але грязь з штанів і черевик постарається відтерти - щоб мама не побачила

6 Емоції, як і раніше, б'ють через край, але дитя вже здатне свідомо управляти своєю поведінкою. Правда, виходить це не відразу і не завжди, але з кожним днем все краще і краще. Принаймні, він посилено вчиться цьому.

7 Тепер, наревівшись у дворі від образи, він може спокійно прийти, спокійно сказати вам щось, і лише по сліду, що розмазав, на щоках ви здогадаєтеся про те, що йому було погано.

8 Зростаюче дитина починає узагальнювати свої переживання. І саме тому починає поводитися не так, як раніше. Раніше у маляти траплялися і успіхи, і промахи, і, залежно від певного результату, він радів або засмучувався по певному приводу. Але кожен такий випадок, кожна невдача були як би окремим прикладом і в цілому не впливали на думку дитини про саме собі.

 

9*Тепер і погані, і хороші переживання підсумовуються. Певний випадок витягує з пам'яті інший, схожий на цей, одне переживання витягує з пам'яті інше, схоже, і підводиться під спільний знаменник - узагальнюється. І з цієї "суми" робляться висновки "який я" і "як до мене ставляться . І ця "сума" безпосередньо впливає на відношення дитини до самого собе і до тієї справи, якою він займається.

10 Так, товстенька і незграбна дівчинка все одно гратиме з подружками в "салки", навіть якщо її неохоче беруть в гру і сміються над нею. Але одного дня вона навідріз відмовиться. У чому справа? Вона "підсумувала" всі свої невдачі (у грі), всі свої недоліки (у зовнішності) і всі сумні емоції, які виникали через це. Тобто узагальнила неприємні переживання. Вона усвідомила, яка вона незграбна і як безглуздо вона виглядає з боку, коли грає. Категорична відмова робити те, що охоче робилося раніше (ігри разом зі всіма), переважує бажання. І вже - жодні сили не змусять її тепер ганяти з подружками по двору.

11 Звичайно, всі ці зміни в дитині  відбуваються не відразу і не водночас, але вони відбуваються, і це заставляє її змінюватисяі бути невдоволеною  тим, що є, шукати щось нове, комфортніше для себе.

 12 Погляд на світ, що оточує його, стає реалістичнішим. Дитя вже не повірить, що камінь живий, а із-за рогу удома виглядає не тітка Маруся, а баба-яга. І хоча світ вигадки і фантазії ще багатий і дитина як і раніше любить чарівні казки, він вже уміє відрізняти правду від вигадки.

13 Дитина починає усвідомлювати своє місце в системі людських відносин.

14Тепер вона  прагнутиме зайняти нове, доросліше положення в житті. А це означає, що у нього з'являється своя внутрішня позиція. Вона-то і визначить потім відношення дитяти до самого собе, до інших людей, до світу в цілому.
"Хочу, але не можу!"
15 Інколи складається таке враження, немов діточки, уволю награвшись, відірвалися від своїх іграшок і уважно поглянули на дорослу людину. Поглянули і побачили: а дорослі-то все знають і все можуть, їм все дозволено і вони самі вирішують, що "можна", що не "можна". Розумниці-дітки швидко міркують, що дорослим бути вигідно. І діткам хочеться стати такими ж – дуже хочеться. Взагалі-то вони вже пробували "подорослішати". Наслідували нашій поведінці і повторювали (на свій, дитячий лад) наші вчинки, грали в дорослих (лікарів, льотчиків, вихователів, кухарів), були "папами-мамами", намагалися докопатися до суті речей, розбираючи на запчастині то іграшки, то "дорослі" предмети. Вони вже прагнули удосконалити те, що мають, але... прийшли до висновку : чогось для дорослості явно не вистачає. Чого ж? Можливо, якогось особливого уміння? Невідомо...
Ясне лише одне: по-старому діти жити вже не хочуть. Те, що було, вже не буде. Виникає кризисна ситуація: "хочу, але не можу". А значить, починається ломка старих стереотипів. Фахівці сказали б так:

16 На зміну ігрової мотивації приходить інша, пізнавальна. І як тільки це приходить - тут же починається перебудова і "перекроювання" стосунків з довколишніми людьми.

17 Дітворі, що тепер підросла, потрібні не просто захисники і "опікуни", що дозволяють їм спокійно довірливо пізнавати і досліджувати світ, а помічники, ті, які поведуть їх далі, причому такі помічники, які здатні дати те, чого не вистачає дітям: нових знань.

І все це означає, що:

18 Перед школою наші діти плавно входять в чергову кризу - криза 6-7 років.

 В порівнянні з іншими, вона  проходить її м'якше, і простіше, це дійсно плавний перехід від іграшок до корисних занять. Але ця криза може нагрянути і раніше, років в 5,
Якщо ви помітили, що вашому маляті раптом набрид дитсадок і власні іграшки, звичні ігри не доставляють йому такого задоволення, як раніше, а веде він себе... мм-м-м-м... якось не так, дайте дитині  можливість активно вчитися

19 Адже вчитися не означає сидіти за партою, відповідати біля дошки і щось писати в зошиті. Вчитися танцям, музиці, пиляти-стругати, ходити в кружок "Хочу все знати", вивчати ази домашнього господарства - це теж учення. Головне, аби малюк бачив  в своїй діяльності якийсь корисний сенс.

Одне маленьке, але важливе уточнення: учбову діяльність тут слід розуміти в найширшому сенсі. Вчитися - це отримувати знання, розвивати свої здібності, набувати практичних навиків, вчитися майстерності; загалом, займатися осмисленою роботою. Чому б не вчилося дитя, він повинен відчувати важливість і потрібність своїх занять. Лише в цьому випадку він прикладає зусилля, активно набуває корисних навиків і розвиває свій інтелект.

20 Ще вчора ваша лапочка обіймала вас при зустрічі і щосили напрошувалася в помічники, а сьогодні раптом демонстративно пирхає і відвертається. Ні з того ні з сього! І можете не ставити сакраментальне питання: "Що сталося?" - не відповість.

21 Тому що просто не зрозуміє, що ви маєте на увазі. Просто хочеться - і все; ну - хочеться так, по-іншому, поводитися. Забавно, але дитя більш всього протестує не проти чогось принципово важливого, а як раз проти ось таких повсякденних вимог. Ну не подобаються вони йому - і все! Втім, кризисні фокуси зазвичай нешкідливі і особливого клопоту не доставляють нікому; вони, звичайно, незручні для мам і пап, але сповна терпимі. Тіштеся і будьте поблажливі: це явище тимчасове.

 22 Діти викидають фокуси з дуже простої причини. З'являється нова потреба - в активній розумовій діяльності. Коли людина голодна, він не угамується, поки не задовольнить потреби свого шлунку, - адже правда? Так і тут. "Розумовий голод" починає терзати наших діток і штовхає на пошуки "чогось смачненького". І кожне дитя шукає (і знаходить) свою, так би мовити, миску з їжею.

23 Отже все дуже просто: дайте тому, що підростає можливість вчитися - це буде найсмачніше блюдо для нього. Дайте дитяті можливість насичуватися - задовольняти свій "розумовий" голод - і йому ніколи стане боротися з вами.

 Співробітничати з вами і розумно підкорятися вам дитя буде тоді, коли дістане можливість вчитися.

 24 На зміну ігрової мотивації прийшла інша - пізнавальна. І провідною діяльністю в цей період стає учбова діяльність.

На цій сходинці свого розвитку дітям потрібно придбати упевненість в тому, що вони здатні і працелюбні істоти.

25 Якщо дитя повірить і переконається, що він здатний і працелюбний, то і в подальшому житті він поводитиметься упевнено і адекватно. Він придбає дуже важливу якість - компетентність. Це означає, що, вирішуючи різні життєві завдання, він зможе невимушено, вчасно і ефективно використовувати свої навики і свій інтелект. І відчуття неповноцінності його не торкнеться. Комплекс неповноцінності дорослого якраз і починається з того, що юна людина не змогла ні повірити в свої здібності, ні переконатися в них.

26 Раніше він пізнавав цей світ "зовні" - дивився на нього і вражався, чіпав, мацав, ворушив - тепер він взнаватиме його ще і "зсередини", аби осягнути єднальні нитки і таємні закономірності. Аби прийти в рівновагу, в гармонію зі світом.
Три завдання для дитяти
На цій шкільній сходинці дитя повинне:
- навчитися вчитися і отримувати від цього задоволення;
- навчитися дружити (тобто зав'язувати, підтримувати стосунки з людьми);
- знайти упевненість в собі, в своїх здібностях і можливостях (повірити в себе).

27 Умови зростання і розвитку, по суті, прості. Природа і Любов тямущо і дбайливо ведуть юну людину зі сходинки на сходинку - вгору - по драбинці розвитку.
Нам залишається лише зрозуміти особливості цього руху і вчасно підтримати дитину, створюючи сприятливі умови для цього підйому.

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: psiholog
Переглядів: 1906 | Завантажень: 227 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: