Наше маля втратило дві свої
чарівні дитячі риси:
3Наївну дитячу безпосередність
4 Імпульсивність.
Адже як було? Будь-яке маля кидається в свої справи, не замислюючись про
наслідки. Дошкільник замислюється, але... не дуже, і імпульс "хочу"
у нього куди сильніше, ніж думка: "а що подумають про мене інші..."
і "до чого це приведе". Власне імпульсивне бажання зазвичай
переважувало. Хочеться пострибати по калюжі (і мама не побачить!) - і
пострибає, дуже захочеться поводити паровоз - перевернув стільці, всівся на
перший -- поїхали!
5* Тепер, в 6-7 років, він навчився думати про те,
"що буде, якщо...", і заздалегідь оцінювати (прикидати,
прораховувати) найближчі наслідки своїх вчинків. Імпульсивна поведінка все
одно доки переважає, але... поки. (По калюжі-то, якщо дуже хочеться, він,
може, і не стримається і пострибає, але грязь з штанів і черевик постарається
відтерти - щоб мама не побачила
6 Емоції, як і
раніше, б'ють через край, але дитя вже здатне свідомо управляти своєю
поведінкою. Правда, виходить це не відразу і не завжди, але з кожним днем все
краще і краще. Принаймні, він посилено вчиться цьому.
7 Тепер, наревівшись у дворі від
образи, він може спокійно прийти, спокійно сказати вам щось, і лише по сліду,
що розмазав, на щоках ви здогадаєтеся про те, що йому було погано.
8 Зростаюче
дитина починає узагальнювати свої переживання. І саме тому починає поводитися
не так, як раніше. Раніше у маляти траплялися і успіхи, і промахи, і, залежно
від певного результату, він радів або засмучувався по певному приводу. Але
кожен такий випадок, кожна невдача були як би окремим прикладом і в цілому не
впливали на думку дитини про саме собі.
9*Тепер і погані, і хороші переживання підсумовуються. Певний випадок витягує
з пам'яті інший, схожий на цей, одне переживання витягує з пам'яті інше,
схоже, і підводиться під спільний знаменник - узагальнюється. І з цієї
"суми" робляться висновки "який я" і "як до мене
ставляться . І ця "сума" безпосередньо впливає на відношення дитини
до самого собе і до тієї справи, якою він займається.
10 Так, товстенька
і незграбна дівчинка все одно гратиме з подружками в "салки",
навіть якщо її неохоче беруть в гру і сміються над нею. Але одного дня вона
навідріз відмовиться. У чому справа? Вона "підсумувала" всі свої
невдачі (у грі), всі свої недоліки (у зовнішності) і всі сумні емоції, які
виникали через це. Тобто узагальнила неприємні переживання. Вона усвідомила,
яка вона незграбна і як безглуздо вона виглядає з боку, коли грає. Категорична
відмова робити те, що охоче робилося раніше (ігри разом зі всіма), переважує
бажання. І вже - жодні сили не змусять її тепер ганяти з подружками по двору.
11 Звичайно, всі ці зміни в дитині відбуваються не відразу і не
водночас, але вони відбуваються, і це заставляє її змінюватисяі бути
невдоволеною тим, що є, шукати щось нове, комфортніше для себе.
12 Погляд на світ, що оточує його,
стає реалістичнішим. Дитя вже не повірить, що камінь живий, а із-за рогу
удома виглядає не тітка Маруся, а баба-яга. І хоча світ вигадки і фантазії ще
багатий і дитина як і раніше любить чарівні казки, він вже уміє відрізняти
правду від вигадки.
13 Дитина починає
усвідомлювати своє місце в системі людських відносин.
14Тепер вона прагнутиме зайняти нове, доросліше
положення в житті. А це означає, що у нього з'являється своя внутрішня
позиція. Вона-то і визначить потім відношення дитяти до самого собе, до інших
людей, до світу в цілому.
"Хочу, але не можу!"
15 Інколи
складається таке враження, немов діточки, уволю награвшись, відірвалися від
своїх іграшок і уважно поглянули на дорослу людину. Поглянули і побачили: а
дорослі-то все знають і все можуть, їм все дозволено і вони самі вирішують,
що "можна", що не "можна". Розумниці-дітки швидко
міркують, що дорослим бути вигідно. І діткам хочеться стати такими ж – дуже
хочеться. Взагалі-то вони вже пробували "подорослішати".
Наслідували нашій поведінці і повторювали (на свій, дитячий лад) наші вчинки,
грали в дорослих (лікарів, льотчиків, вихователів, кухарів), були
"папами-мамами", намагалися докопатися до суті речей, розбираючи на
запчастині то іграшки, то "дорослі" предмети. Вони вже прагнули
удосконалити те, що мають, але... прийшли до висновку : чогось для дорослості
явно не вистачає. Чого ж? Можливо, якогось особливого уміння? Невідомо...
Ясне лише одне: по-старому діти жити вже не хочуть. Те, що було, вже не буде.
Виникає кризисна ситуація: "хочу, але не можу". А значить,
починається ломка старих стереотипів. Фахівці сказали б так:
16 На зміну
ігрової мотивації приходить інша, пізнавальна. І як тільки це приходить - тут
же починається перебудова і "перекроювання" стосунків з
довколишніми людьми.
17 Дітворі, що тепер підросла, потрібні не просто
захисники і "опікуни", що дозволяють їм спокійно довірливо
пізнавати і досліджувати світ, а помічники, ті, які поведуть їх далі, причому
такі помічники, які здатні дати те, чого не вистачає дітям: нових знань.
І все це означає, що:
18 Перед школою
наші діти плавно входять в чергову кризу - криза 6-7 років.
В порівнянні з іншими, вона проходить її м'якше, і
простіше, це дійсно плавний перехід від іграшок до корисних занять. Але ця
криза може нагрянути і раніше, років в 5,
Якщо ви помітили, що вашому маляті раптом набрид дитсадок і власні іграшки,
звичні ігри не доставляють йому такого задоволення, як раніше, а веде він
себе... мм-м-м-м... якось не так, дайте дитині можливість активно
вчитися
19 Адже вчитися не
означає сидіти за партою, відповідати біля дошки і щось писати в зошиті.
Вчитися танцям, музиці, пиляти-стругати, ходити в кружок "Хочу все
знати", вивчати ази домашнього господарства - це теж учення. Головне,
аби малюк бачив в своїй діяльності якийсь корисний сенс.
Одне маленьке, але важливе уточнення: учбову діяльність
тут слід розуміти в найширшому сенсі. Вчитися - це отримувати знання,
розвивати свої здібності, набувати практичних навиків, вчитися майстерності;
загалом, займатися осмисленою роботою. Чому б не вчилося дитя, він повинен
відчувати важливість і потрібність своїх занять. Лише в цьому випадку він
прикладає зусилля, активно набуває корисних навиків і розвиває свій інтелект.
20 Ще вчора ваша
лапочка обіймала вас при зустрічі і щосили напрошувалася в помічники, а
сьогодні раптом демонстративно пирхає і відвертається. Ні з того ні з сього!
І можете не ставити сакраментальне питання: "Що сталося?" - не
відповість.
21 Тому що просто
не зрозуміє, що ви маєте на увазі. Просто хочеться - і все; ну - хочеться
так, по-іншому, поводитися. Забавно, але дитя більш всього протестує не проти
чогось принципово важливого, а як раз проти ось таких повсякденних вимог. Ну
не подобаються вони йому - і все! Втім, кризисні фокуси зазвичай нешкідливі і
особливого клопоту не доставляють нікому; вони, звичайно, незручні для мам і
пап, але сповна терпимі. Тіштеся і будьте поблажливі: це явище тимчасове.
22 Діти викидають
фокуси з дуже простої причини. З'являється нова потреба - в активній
розумовій діяльності. Коли людина голодна, він не угамується, поки не
задовольнить потреби свого шлунку, - адже правда? Так і тут. "Розумовий
голод" починає терзати наших діток і штовхає на пошуки "чогось
смачненького". І кожне дитя шукає (і знаходить) свою, так би мовити,
миску з їжею.
23 Отже все дуже
просто: дайте тому, що підростає можливість вчитися - це буде найсмачніше
блюдо для нього. Дайте дитяті можливість насичуватися - задовольняти свій
"розумовий" голод - і йому ніколи стане боротися з вами.
Співробітничати з вами і розумно підкорятися вам дитя буде тоді, коли
дістане можливість вчитися.
24 На зміну ігрової
мотивації прийшла інша - пізнавальна. І провідною діяльністю в цей період
стає учбова діяльність.
На цій сходинці свого розвитку дітям потрібно придбати упевненість в
тому, що вони здатні і працелюбні істоти.
25 Якщо дитя
повірить і переконається, що він здатний і працелюбний, то і в подальшому
житті він поводитиметься упевнено і адекватно. Він придбає дуже важливу
якість - компетентність. Це означає, що, вирішуючи різні життєві
завдання, він зможе невимушено, вчасно і ефективно використовувати свої
навики і свій інтелект. І відчуття неповноцінності його не торкнеться.
Комплекс неповноцінності дорослого якраз і починається з того, що юна людина
не змогла ні повірити в свої здібності, ні переконатися в них.
26 Раніше він пізнавав цей світ "зовні" - дивився на нього і
вражався, чіпав, мацав, ворушив - тепер він взнаватиме його ще і
"зсередини", аби осягнути єднальні нитки і таємні закономірності.
Аби прийти в рівновагу, в гармонію зі світом.
Три завдання для дитяти
На цій шкільній сходинці дитя повинне:
- навчитися вчитися і отримувати від цього задоволення;
- навчитися дружити (тобто зав'язувати, підтримувати стосунки з
людьми);
- знайти упевненість в собі, в своїх здібностях і можливостях
(повірити в себе).
27 Умови зростання і розвитку, по суті, прості. Природа і Любов тямущо і
дбайливо ведуть юну людину зі сходинки на сходинку - вгору - по драбинці
розвитку.
Нам залишається лише зрозуміти особливості цього руху і вчасно підтримати
дитину, створюючи сприятливі умови для цього підйому.
|